در فیس بوک شما عکس سیدحسن نصرالله قرار بدهید همون لحظه حذف میشه اما اینستاگرام قصه اش کلا متفاوته؛ به صورت خیلی گسترده عکس های حاج قاسم حذف میشه و حتی ماه رمضان امسال وقتی در مورد ماه رمضان (fasting#) جستجو می کردی هشدار میداد که این  رفتارها(روزه گرفتن) آسیب زننده است!


اما این چند روز با یه پویش طرف بودیم که به خاطر رفتار اینستاگرام در حذف تصاویر حاج قاسم دنبال پایین کشیدن امتیاز اینستاگرام در گوگل پلی بود تا این کاهش رتبه منجر به کاهش ارزش سهام اینستاگرام بشه و این حرکت الگو گیری شده از یه پویش فلسطینی بود



با شروع این چالش یه امتیاز اینستاگرام خیلی سریع به 3.5 و سپس 3.1 کاهش پیدا کرد تا امروز که رسید به امتیاز 1.3 و به قول شروع کنندگان این پویش اینستاگرام عزادار شد!

اما هرچی صبر کردیم دیدیم نه سهامی سقوط کرد و کلا اصلا کسی به همچین تغییر امتیازی واکنش نشون داد اما علت چی بود؟

این تصویر پایین که می بینید امتیاز اینستاگرام هست که شما الان داخل گوگل پلی می بینید:



اما اگر شما VPN خودتون روشن کنید و وارد گوگل پلی جهانی بشید می بینید که امتیاز اینستاگرام همون 4.1 هست و توپ تکونش نداده:




خلاصه ماجرا از این قراره که حرکتی که کاربران فلسطینی انجام دادن و روی رتبه جهانی اینستاگرام تغییر ایجاد کرد و باعث شد اینتساگرام بابت حذف و محدود کردن هشتگ #الاقصی معذرت خواهی کنه!
البته معذرت خواهی رسمی که نه؛ گفتن محدود شدن این هشتگ به خاطر اختلال در سرورها بود و منشا کاملا فنی داشته:/
اما عزیزان ما روی یک نسخه محدود شده گوگل پلی که ارزشی نداره واکنش نشون دادن...


حالا که رسیدیم به آخرای این مطلب دارید با خودتون می گید خب که چی؟ اینها آمدن یه کاری بکنند اما به جایی نرسیدن و مثل این پویش ها روزی 100تا در فضای مجازی اتفاق میفته، که چی؟
اما نه؛ این پویش فرق داره؛ اون کانال هایی که این هشتگ راه انداختن و ظاهرا با بعضی مسئولین هم ارتباطاتی دارن با راه اندازی این پویش یه درخواستی هم دارند که با هم از زبان خودشون می شنویم:




[...]  اما اصل کار تنبیه رسمی توسط قوانین مسئولان کشور هست  [...]


این دوستان لطف کردن مثل همیشه شفاف توضیح ندادن که دقیقا منظورشون از تنبیه رسمی چیه؟


پ.ن 1 : گوگل پلی جهانی بخش های موزیک، ویدیو و کتاب هم داره که کلا برای من و شما در حالت عادی مخفی شده هستن

پ.ن 2 : خودمم رای دادم:)