سال دوم هجری:

فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِی  وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِی عَلَیْکُمْ  وَلَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ (بقره - 150 )

این آیه مربوط به دستور تغییر قبله است ؛ خداوند در این آیه می فرمایند که تغییر قبله در واقع زمینه برای اتمام نعمت در آینده است !

 

سال هشتم هجری :

لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ  وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ  وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا ( فتح - 2 )

این آیه در زمان فتح مکه نازل شد ؛ خداوند در این آیه می فرمایند این پیروزی برای این است که خداوند در آینده نعمت خود را بر شما تمام کند!

 

سال دهم هجری:

 الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ  أَکْمَلْتُ  لَکُمْ دِینَکُمْ  وَأَتْمَمْتُ  عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا (مائده - 3 )

این آیه بعد از بازگشت از حجةالوداع و بعد از معرفی امیرالمومنین علی(ع) به عنوان جانشین پیغمبر است که خداوند می فرمایند نعمت بر شما تمام شد:)

جالبه در این آیه گفته شده بعد از این کفار (=عوامل بیرونی) از کار شکنی در دین نا امید شده اند و در ادامه خداوند می فرمایند از من! (=عوامل داخلی ) بترسید!

اما عظمت و اهمیت جانشینی امیر المومنین به همینجا ختم نمیشه؛ در آیه سوم سوره مائده دو کلمه أَکْمَلْتُ  و وَأَتْمَمْتُ وجود داره:

کلمه وَأَتْمَمْتُ در زمانی استفاده میشود که سازه ای بنا میشه و تمام اجزای آن تکمیل میشه اما کلمه أَکْمَلْتُ معنی بالاتر از تکمیل شدن اجزا دارد و هنگامی استفاده میشه که یک سازه و بنا علاوه بر تکمیل شدن یک بعد روحی هم به آن اضافه میشود و به کمال می رسد:))

 

 

پیشاپیش عید روح بخش اسلام بهتون تبریک میگم:)